سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخچه آبنما در فضاهای شهری

در معماری ایران، سبک متداول آبنما همان حوض با فرم هندسی در میان منازل یا در باغها بود که یک یا تعدادی فواره در بین آن وجود داشت . این حوض در منازل اصولا با سطح وسیع و کم عمق به غیر از ایجاد جذابیت و شکیل بودن ، سبب ایجاد رطوبت و سامان دهی اوضاع و احوال محیطی در سرزمین هایی با آب و هوای گرم و خشک می شد. نمونه خطی آبنما هم در کانال هایی روان بود که در باغ های ایرانی جهت نشان دادن و راهنمایی آب به کار برده می شد و اصولا حرکت آب در آن ها در کنار فواره های کوچک تحرک و جنب و جوش آن را زیادتر می کرد.

در معماری امروزه همزمان با مدرنیسم و دگرگونی های پس از آن، طراحی آب‏نماها هم تحت تاثیر طراحی‏ های گوناگون قرار گرفت ‏ و فرم های تازه ای برای آن ایجاد شد . پس در زمان معاصر، گزینش شاخص‏ ها در طراحی آب‏نما به تاثیر و فرم تازه آن ها بستگی دارد. به غیر از عنایت به نوع جا و مکان قرار گیری آب‏نما و سطحی که به آن اختصاص داده می شود ، دقت به مقیاس انسانی هم در برقراری رابطه صمیمی با آب یکی از قوانین طراحی مد نظر است. از سمتی ارتقای‏ تکنیکی ها در حیطه بازی‏های آبی به طراحان این امکان را داده است تا با طیف گسترده ای از انتخاب شکل و فرم رو به رو باشند.

آبنما و زیبایی شهر

در عصر حاضر تاثیر مبلمان شهری در خدمت رسانی به شهروندان هر شهر بر همگان مشخص و معلوم است و در این بین محارست از هویت و زیبایی شهری هم بیشتر از هر چیزی اهمیت و اولویت دارد ؛ به این خاطر که زیاد شدن جمعیت باعث ایجاد شکل ناهنجار و اغتشاش در هویت و سطح شهر می گردد و در این بین شهرداری‌ها وظیفه مهمی را در جوابدهی به احتیاج شهروندان در کار خدمات شهری و محارست از هویت و زیبایی، به خصوص در مبلمان شهری دارند و در این بین آبنماها نقش مهمی را بازی می کنند. چرا که در قدیم گردش آب در دسته ساختار طراحی آبنماها قرار داده می شد اما هم اکنون با دقت به وجود آلاینده‌های زیست محیطی، مطلوب ترین تاسی آبنماها جهت تسکین روح و روان شهروندان می باشد، از سمتی در حال حاضر شهرها به محیط های آرام احتیاج دارند تا قادر باشند حس خوبی را به شهروندان در زمان رفت و آمد های روزانه‏‌شان القا کنند، از سمتی آبنماها از نظر شاخص‌های دیداری قادرند در منظرسازی محیط و پیشرفت هویت آن اثر گذار باشند.
شکیل بودن و زیبایی شهر بسیار مهم است به این خاطر که سبب ایجاد حس آرامش و خشنودی شهروندان شده و سبب ارتقای کیفیت زندگی در مکان های شهری می شود.

انسان دائما تلاش می کند مکان زندگی خود از خانه تا کوچه و خیابان زیباتر و شکیل تر بیاراید.در عصر حاضر که آهن و بتن جای عناصر طبیعی و درختان و سرسبزی ها استفاده می شوند ، می شود با استفاده از عناصرغیرطبیعی اما جذاب ، آرامش از دست رفته انسان را به آن برگرداند.
یکی از موثر ترین این موارد در به وجود اوردن منظره های شکیل و دل انگیز به کارگیری آب نما در مکان های گوناگون شهر است.
هم اکنون در اکثر شهرهای جهان آبنماهایی ایجاد شده است که سبب به وجود امدن شور و شوق و آرامش شهروندان شده به این خاطر که به کارگیری آب نما در شهرها نشانه های از رودها، چشمه سارها و نهرهای جاری است که سبب ایجاد مناظر زیبا در شهر می گردد.
شرکت آبسان پرتو از بهترین شرکت های تولید انواع آبنما و اجرای انواع نورپردازی و روشنایی در اصفهان می باشد.با دریافت خدمات از آبسان پرتو نگران زیبایی و کیفیت کار خود نباشید کارشناسان ما با دقت در طراحی و اجرای کار بهترین ها را به شما ارائه می کنند.

آبنما گونه های مختلفی دارد که عبارتند از آبنماهای سنگی – آبنما شیشه ای – آبنما کلاسیک – آبنمای موزیکال – آبنما سقفی و رومیزی.
یکی از زیبا ترین سبک های آبنما نوع موزیکال آن می باشد که در این سبک آب نما تغییرات ارتفاع آب و تغییر نور پروژکتورها بر مبنای فراز و فرودهای موزیک در حال پخش است.
به کار گیری آبنما در سطح شهر به غیر از زیبایی و به وجود آمدن حس آرامش در تمیزی هوا هم موثر است.به این خاطر استفاده آبنما در مکان های شلوغ و شهرهای پرجمعیت بیشتر است.
به کارگیری آبنما را نمی شود به مکان های ویژه ای در شهرها محدود کرد.
اما اهمیت به وجود آوردن آبنما در برخی از مکان های شهر زیادتر است و در جایگاه ویژه ای قرار دارد. مثل میدان‌ها – بازارها – پارک ها واماکن دیدنی
با استفاده از آبنما در مکان های دیدنی شهرها می شود گردشگران خیلی زیادی را جذب نمود.
به کارگیری آب نما در پارک‌ها و مکان های تفریحی سبب می گردد که جذابیت این مکان ها چند برابر شده و گردشگران لذت زیادتری از مناظر پیرامون خود ببرند.
بودن آب در پارک ها سبب هماهنگ شدن دما شده و ازخشکی و یکنواختی محیط پارک کم می کند.
به غیر از این به کارگیری آبنما از هدر رفتن آب پیشگیری می کند به این خاطر که در آبنما،آب در یک مدار بسته حرکت می کند.
استفاده از آب نما در نزدیکی مکان زندگی و محل رفت و آمد انسان ها سبب آرامش می گردد چرا که آب نمادی از پاکی و آرامش است.

مجموعه آبسان پرتو با بهره گیری از یک تیم متخصص و خلاق در زمینه زیباسازی محیطی و آماده ارائه خدمات انواع آبنما و نورپردازی تونل نور ، ساخت آبنمای موزیکال ، آبنمای کف خشک ، ساخت تونل نور و … به شما مشتریان عزیز می باشد.