سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آجر چیست؟

آجر چیست؟

آجر یکی از مصالح ساختمانی است که در عصر حاضر ظاهر شکیل تری یافته است و به غیر از ساخت بنا در دکوراسیون داخلی هم استفاده می شود. آجرها در سایز و فرم های گوناگون تولید می شوند و این گوناگونی و هماهنگی آجر با سایر مصالح به کار گیری آن در طاق های گنبدی و قوسی را راحت تر کرده است. در اصل آجر در قیاس به دیگر مصالح ساختمانی بیشترین استفاده را دارد و به خاطر هزینه مقرون به صرفه در همه پروژه های ساخت و ساز به کار گرفته می شود.

آجر به خشت‌هایی گفته می‌شود که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته می شد و بوسیله پختن این خشت‌ها، نوشته‌ها را بر روی آن پایدار می‌کردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته‌ است؛ گمان می شود انسان‌های اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاق‌ گاز خود و دیدن اینکه گل پخته شده سخت تر از کلوخه‌های کنار خود می‌گردید ، پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند. آجر همچنین به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیر باز مورد استفاده بوده‌است. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. از بناهای باستانی مشهوری که در ساخت آن از آجر استفاده شده می‌توان به طاق کسری اشاره کرد. مثال دیگر کف دالان مسجد جامع اصفهان است که به وسیله آجرهایی مفروش شده‌است که در زمان ساسانیان برای ساخت آتشکده بکار رفته بود. به ‌طور کلی استفاده از آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بوده و بناهای بی شماری اعم از آتشکده، مسجد، ساختمان‌های مسکونی و … به وسیله آجر در ایران ساخته شده‌اند. در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمان‌ها مقدور نیست و از اسکلت‌های فلزی یا بتنی استفاده می‌شود؛ ولی از آجر نما برای نماسازی استفاده می‌شود یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار می‌برند. آجر یکی از پر مصرف ترین مصالح و بر اساس نوع مواد ، روش تولید و انواع متنوعی از آجر مانند آجر نما ، آجر قزاقی ، آجر نسوز ، آجر بهمنی ، آجر ممتاز ، آجر سه گل ، آجر 10 سوراخ ، آجر لفتون ، آجر قالب کوچیک 5 ، آجر دوقلو ، آجر تونلی تولید می شود . آجر ساحل 1 اصفهان با بهره گیری از تمام استاندارد های موجود در دنیا به کیفیت مرغوب در این صنعت دست پیدا کرده است. شرکت آجر ساحل یک ، با استفاده از دستگاه های اتوماتیک انواع زیادی از آجر ، آجر نما ، آجر سفال اصفهان و دیگر انواع آجر را در ابعاد و شکل ظاهری متنوع وارد بازار می نماید.

مصالح آجری بعنوان یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی در صنعت ساخت و ساز شناخته می شود که در اکثر نقاط مختلف دنیا از جمله کشور ما، ایران، رواج بسیاری دارد. از آنجا که قسمت وسیعی از ساختمان های روستایی و بناهای تاریخی در ایران به صورت سازه های آجری می باشند. آجر ارزش پایدار را ارائه می دهد و پوسیدگی، چروک و یا نیاز به رنگ آمیزی ندارد و هرگز توسط موریانه ها خورده و پاره نخواهد شد. واحدهای اندازه گیری و شکل های مختلف آن، در ساختارهای زیبا در مورد هر سبک معماری، اعم از استعماری به ویکتوریا به پست مدرنیستی منجر شده است. این یکی از معدود مواد است که واقعا با گذشت زمان بهتر می شود. آجر همچنین سر و صدا را جذب می کند و یک مزیت آکوستیک نسبت به سایر مواد به ویژه در مناطق پر جمعیت متراکم را به آن می دهد. . شاید به همین دلیل است که خوانندگان تبلیغات برای خانه های “تمام آجری” را بسیار بیشتر از تبلیغات در محله های “تمام وینیل” یا “تمام EIFS” مطالعه می کنند.

منبع : https://sahelbrick.ir/all-kinds-of-brick/

تاریخچه آب‌نما در فضاهای شهری

در معماری ایران، سبک متداول آب‏نما همان حوض با فرم هندسی در میان منازل ‏ یا در باغ‏ها بود که یک یا تعدادی فواره در بین آن وجود داشت ‏. این حوض‏ در منازل اصولا با سطح وسیع و کم‏ عمق به غیر از ایجاد جذابیت و شکیل بودن ، سبب ایجاد رطوبت و سامان دهی اوضاع و احوال محیطی در سرزمین هایی با آب و هوای گرم و خشک می‏ شد. نمونه خطی آب‏نما هم در کانال‏ هایی روان بود که در باغ‏ های ایرانی جهت نشان دادن و راهنمایی آب به کار برده می شد و اصولا حرکت آب در آن ها در کنار فواره‏ های کوچک تحرک و جنب و جوش آن را زیادتر می کرد.
در معماری امروزه همزمان با مدرنیسم و دگرگونی های پس از آن، طراحی آب‏نماها هم تحت تاثیر طراحی‏ های گوناگون قرار گرفت ‏ و فرم های تازه ای برای آن ایجاد شد . پس در زمان معاصر، گزینش شاخص‏ ها در طراحی آب‏نما به تاثیر و فرم تازه آن ها بستگی دارد. به غیر از عنایت به نوع جا و مکان قرار گیری آب‏نما و سطحی که به آن اختصاص داده می شود ، دقت به مقیاس انسانی هم در برقراری رابطه صمیمی با آب یکی از قوانین طراحی مد نظر است. از سمتی ارتقای‏ تکنیکی ها در حیطه بازی‏های آبی به طراحان این امکان را داده است تا با طیف گسترده ای از انتخاب شکل و فرم رو به رو باشند.

آبنما و زیبایی شهر

در عصر حاضر تاثیر مبلمان شهری در خدمت رسانی به شهروندان هر شهر بر همگان مشخص و معلوم است و در این بین محارست از هویت و زیبایی شهری هم بیشتر از هر چیزی اهمیت و اولویت دارد ؛ به این خاطر که زیاد شدن جمعیت باعث ایجاد شکل ناهنجار و اغتشاش در هویت و سطح شهر می گردد و در این بین شهرداری‌ها وظیفه مهمی را در جوابدهی به احتیاج شهروندان در کار خدمات شهری و محارست از هویت و زیبایی، به خصوص در مبلمان شهری دارند و در این بین آبنماها نقش مهمی را بازی می کنند. چرا که در قدیم گردش آب در دسته ساختار طراحی آبنماها قرار داده می شد اما هم اکنون با دقت به وجود آلاینده‌های زیست محیطی، مطلوب ترین تاسی آبنماها جهت تسکین روح و روان شهروندان می باشد، از سمتی در حال حاضر شهرها به محیط های آرام احتیاج دارند تا قادر باشند حس خوبی را به شهروندان در زمان رفت و آمد های روزانه‏‌شان القا کنند، از سمتی آبنماها از نظر شاخص‌های دیداری قادرند در منظرسازی محیط و پیشرفت هویت آن اثر گذار باشند.
شکیل بودن و زیبایی شهر بسیار مهم است به این خاطر که سبب ایجاد حس آرامش و خشنودی شهروندان شده و سبب ارتقای کیفیت زندگی در مکان های شهری می شود.

انسان دائما تلاش می کند مکان زندگی خود از خانه تا کوچه و خیابان زیباتر و شکیل تر بیاراید.در عصر حاضر که آهن و بتن جای عناصر طبیعی و درختان و سرسبزی ها استفاده می شوند ، می شود با استفاده از عناصرغیرطبیعی اما جذاب ، آرامش از دست رفته انسان را به آن برگرداند.
یکی از موثر ترین این موارد در به وجود اوردن منظره های شکیل و دل انگیز به کارگیری آب نما در مکان های گوناگون شهر است.
هم اکنون در اکثر شهرهای جهان آبنماهایی ایجاد شده است که سبب به وجود امدن شور و شوق و آرامش شهروندان شده به این خاطر که به کارگیری آب نما در شهرها نشانه های از رودها، چشمه سارها و نهرهای جاری است که سبب ایجاد مناظر زیبا در شهر می گردد.
شرکت آبسان پرتو از بهترین شرکت های تولید انواع آبنما و اجرای انواع نورپردازی و روشنایی در اصفهان می باشد.با دریافت خدمات از آبسان پرتو نگران زیبایی و کیفیت کار خود نباشید کارشناسان ما با دقت در طراحی و اجرای کار بهترین ها را به شما ارائه می کنند.

آبنما گونه های مختلفی دارد که عبارتند از آبنماهای سنگی – آبنما شیشه ای – آبنما کلاسیک – آبنمای موزیکال – آبنما سقفی و رومیزی.
یکی از زیبا ترین سبک های آبنما نوع موزیکال آن می باشد که در این سبک آب نما تغییرات ارتفاع آب و تغییر نور پروژکتورها بر مبنای فراز و فرودهای موزیک در حال پخش است.
به کار گیری آبنما در سطح شهر به غیر از زیبایی و به وجود آمدن حس آرامش در تمیزی هوا هم موثر است.به این خاطر استفاده آبنما در مکان های شلوغ و شهرهای پرجمعیت بیشتر است.
به کارگیری آبنما را نمی شود به مکان های ویژه ای در شهرها محدود کرد.
اما اهمیت به وجود آوردن آبنما در برخی از مکان های شهر زیادتر است و در جایگاه ویژه ای قرار دارد. مثل میدان‌ها – بازارها – پارک ها واماکن دیدنی
با استفاده از آبنما در مکان های دیدنی شهرها می شود گردشگران خیلی زیادی را جذب نمود.
به کارگیری آب نما در پارک‌ها و مکان های تفریحی سبب می گردد که جذابیت این مکان ها چند برابر شده و گردشگران لذت زیادتری از مناظر پیرامون خود ببرند.
بودن آب در پارک ها سبب هماهنگ شدن دما شده و ازخشکی و یکنواختی محیط پارک کم می کند.
به غیر از این به کارگیری آبنما از هدر رفتن آب پیشگیری می کند به این خاطر که در آبنما،آب در یک مدار بسته حرکت می کند.
استفاده از آب نما در نزدیکی مکان زندگی و محل رفت و آمد انسان ها سبب آرامش می گردد چرا که آب نمادی از پاکی و آرامش است.

مجموعه آبسان پرتو با بهره گیری از یک تیم متخصص و خلاق در زمینه زیباسازی محیطی و آماده ارائه خدمات انواع آبنما و نورپردازی تونل نور ، ساخت آبنمای موزیکال ، آبنمای کف خشک ، ساخت تونل نور و … به شما مشتریان عزیز می باشد.