سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کود چیست ؟


کود طبیعی و کود شیمیایی چیست ؟ به هر ماده‌ی طبیعی یا مصنوعی که بتواند عنصر یا عناصر غذایی مهم و مورد نیاز گیاه را که باعث بهبود حاصل‌خیزی خاک و همچنین بهبود رشد کمی و کیفی گیاه شود، کود گفته می‌شود.انواع مختلفی از کود با پایه طبیعی و تهیه شده به روش صنعتی وجود دارد.که به 2 مدل کود شیمیایی و کود طبیعی تقسیم میشوند.

 

کودها عاملی در بهبود رشد گیاهان بوده که به دو روش انجام می‌شود:

روش اول، روش سنتی است که مواد مغذی اضافه می‌شود.

روش دوم که بعضی از کودها عمل می‌کنند قابلیت بهبود کارایی خاک با تغییراتی در نگهداری آب و هوای آن است.

کود ها به دو دسته ی طبیعی (ارگانیک) و شیمیایی (غیر ارگانیک) بودن طبقه‌بندی می‌شوند.

کودهای غیرارگانیک یا شیمیایی مواد کربن دار (به جز اوره) را، حذف می‌کنند. کودهای طبیعی یا ارگانیک اغلب گیاهان (بازیافت شده) هستند یا از فضولات حیوانات تهیه می‌شوند.

به کودهای غیرارگانیک، به دلیل اینکه برای تهیه آن‌ها باید چندین فرایند شیمیایی انجام داد، کود شیمیایی ( https://behrooyesh.ir/کود-شیمیایی / ) می‌گویند.

 

کود شیمیایی بهرویش

 

به چه کودهایی مصنوعی و یا شیمیایی گفته می‌شود؟

کودهای شیمیایی ، کود هایی هستند که به صورت شیمیایی تهیه و دارای مواد مغذی مورد نیاز گیاه هستند.

این کود ها در کارخانه ها، تصفیه، مخلوط، امتزاج یافته و یک دست شده‌اند و تغییر پیدا کرده اند. در حقیقت، ساختار شیمیایی آن‌ها از منابع غیر زنده بدست می‌آید.

شایان ذکر است کودهایی که دارای باکتری‌های ازتوبکتر یا آزوسپیریلیوم باشند، در باروری خاک نقش موثری دارند.

طی مرور زمان تولید این کودها افزایش یافت که این موضوع اگرچه باعث ازدیاد محصولات می‌شود اما باید بدانیم که صدمات بسیاری به خاک، موجودات زنده و اکوسیستم وارد می‌کنند.

امروزه، کودهای شیمیایی حدود 40 تا 60% در تامین منابع غذایی دنیا نقش دارند. کودهای شیمیایی حاوی یک یا چند منبع غذایی مورد نیاز گیاهان هستند که می توانند به صورت فازهای جامد مایع و یا گاز وجود داشته باشند. بدین صورت که کودشیمیایی را می توانند هم به خاک اضافه کنند و هم مستقیم بر روی خود گیاه (برگ های گیاه) پاشیده شود و یا آن را در آب حل کرده و به خاک گیاه افزود. کودشیمیایی جهت ارتقاء کیفیت خاک، افزایش میزان محصول و یا ارتقاء کیفیت محصول تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه ی استفاده از کود شیمیایی به قرن نوزدهم میلادی بر می گردد. هنگامی که دنیا باتوجه به گسترش صنعت کشاورزی، با کمبود و محدودیت میزان کودهای حیوانی و گیاهی مورد نیاز روبه رو شد.

اولین تلاش ها برای تولید کود شیمیایی در مقیاس صنعتی، در سال 1860 از استخراج پتاسیم از معادن کشور آلمان شروع شد که تقریبا در همان سال ها بود که اولین واحد تولید کود شیمیایی فسفات از فسفات اوره نیز در مقیاس تجاری انجام گرفت.

کود های غیر ارگانیک به سه دسته کلی

    نیتروژنه

    فسفاته

    پتاسه

تقسیم می‌شوند.

1- کودهای نیتروژنی یا ازته یا اصطلاحا کود سفید (N) :

کود شیمیایی سفید دارای عنصر نیتروژن به شکل نیترات بوده که این عنصر برای رشد بسیاری از گیاهان و در فروش بذر بهرویش ضروری است،. بنابراین از این کود می توان جهت کمک به رشد طیف زیادی از گیاهان استفاده کرد.

این کود دارای قابلیت انحلال خیلی خوبی است که به راحتی در آب حل شده و به سرعت در دسترس گیاه قرار می گیرد.

برخی از کود های نیتروژنه:

    کود اوره

    سولفات آمونیوم

2- کودهای فسفاته یا اصطلاحا کود سیاه (P) :

پس از کودهای نیتروژنی، این نوع از کودهای شیمیایی از پر مصرف ترین نوع کود در دنیا به حساب می‌آید.

ترکیبات در این کود جهت رشد مناسب ریشه های گیاه ضروری می باشند. همچنین به افزایش بازده برداشت محصول کمک کرده و مقاوت گیاهان را در برابر انواع بیماری ها افزایش می دهند.

کود شیمیایی سیاه عنصر فسفر را برای انواع گیاهان ازجمله درخت، گلدانی، زراعی تامین می کند.

تعدادی از کود های فسفاته عبارتند از:

    دی آمونیوم فسفات

    مونو آمونیوم فسفات

    سوپر فسفات تریپل

    سوپر فسفات ساده

 

3- کودهای پتاس (K) :

کودهایی که دارای عنصر پتاسیم است، کود سفید گفته می شود. از انواع آن می توان به پتاسیم کلرید (KCl) ، کود پتاسیم نیترات (KNO3) و پتاسیم سولفات اشاره کرد.

 

این نوع از کودها به رشد کلی گیاه (به ویژه رشد ریشه ها) کمک شایانی کرده و مقاومت آن را نیز در برابر انواع بیماری ها افزایش می دهد.

برخی کود های پتاسه:

    کود پتاس

    سولفات پتاسیم

    کلرید پتاسیم

به طور کلی به کودهایی کود سیاه گفته می شود که فسفاته و اغلب تیره رنگ هستند. سوپر تریپل فسفات و سوپر فسفات ساده از جمله این؛ کودها هستند.

و به کود هایی که حاوی عنصر نیتروژن هستند و اغلب به رنگ سفید بوده، کود سفید گفته می شود. از جمله این نوع کود ها به اوره و آمونیوم نیترات می‌توان اشاره کرد.

باید بدانیم که همه ی گیاهان جهت رشد مناسب به عناصری نیاز دارند که آن را از خاک دریافت کنند، بنابراین در صورت کم بودن یک و یا تعدادی از عناصر مهم می توان از کودهای شیمیایی استفاده کرد

کود طبیعی

به چه کودهایی طبیعی گفته می‌شود؟

به کودهایی طبیعی گفته می‌شود که دارای هر دو نوع کمپلکس از مواد آلی و کانی‌های غیر آلی باشند. در حقیقت یک کود طبیعی می‌تواند ماده ای آلی باشد و یا می‌تواند کانی غیر آلی باشد که آن‌ها را کود معدنی می‌نامند.

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا کود طبیعی همان کود ارگانیک است؟

امروزه به هر نوع کودی که از راه های شیمیایی تهیه نشده باشد و طبیعی باشد را کود ارگانیک می‌نامند.

کود ارگانیک یا آلی طبیعی بوده و حاوی مواد آلی بر پایه کربن است که از مواد زنده و یا سابقا زنده تهیه شده و شامل: فضولات حیوانی، پسماندهای گیاهی و سایر فرآورده‌های متعدد ارگانیسم‌های زنده موجود در طبیعت است.

بطور طبیعی درسنگ‌های کانی خالص، کود معدنی پیدا می‌شود که حاوی چند یا چندین ماده مغذی ضروری برای گیاهان است.

در مراحل تولید کود معدنی به آن اسید اضافه نمی‌شود. در حقیقت اگر کود معدنی با اسید ترکیب شود، بنابراین مواد مغذی موجود در آن، از نوع محلول در آب خواهند شد.

و در آخر ممکن است این سوال برای مخاطب پیش آید که استفاده کودهای طبیعی برای گیاه بهتر است یا کود‌های شیمیایی؟

باید بدانیم که بطور عام، کودهای شیمیایی نسبت به کودهای طبیعی سریع‌تر در دسترس گیاه قرار می‌گیرند چون قابلیت حلالیت آن ها در آب بیشتر است و همچنین ساختار آن‌ها طوری است که گیاه می‌تواند از آن‌ها راحت‌ و سریع‌تر استفاده کند.

و دقیقا نقطه ضعف کودهای مصنوعی در برابر کودهای طبیعی همین است که آن‌ها توسط گیاه راحت‌تر می‌توانند بیش از اندازه مصرف شوند، و همین عاملی می‌شود بر اینکه این کودها گیاه را بسوزانند.

لینک های مرتبط :

https://behrooyesh.ir/buy-seed/

https://behrooyesh.ir/کود-شیمیایی/

 

منبع مطلب :  https://behrooyesh.ir/کود-چیست؟/